De komende maanden staan er veel (onderhoud) werkzaamheden in en rond het gebouw op de planning. Alvast een opsomming (en dus een aankondiging).
De afgelopen maanden zijn wij, het Dagelijks Bestuur van de VvE, bezig geweest om zaken te organiseren en plannen zoals ze in de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Eigenaren in februari zijn afgesproken. De planning is nog niet helemaal rond, maar we willen je wel alvast graag melden wat er allemaal gaat gebeuren. Hieronder een opsomming in willekeurige volgorde.
Projectmanager
Omdat het veel en soms ook ingrijpende werkzaamheden zijn, die ook nog eens met elkaar te maken hebben of elkaar kunnen hinderen, hebben we een projectleider aangesteld. Albert van Duren gaat, via ons administratiekantoor AAC, de projecten managen en coördineren. Dit alles uiteraard in nauwe samenwerking met het Dagelijks Bestuur.
En voor leden die zich daarover misschien zorgen maken: er zijn met de inzet van Albert geen extra kosten gemoeid. Het gaat eerder nog efficiënter worden en kostenbesparing opleveren.
1. Plafonds galerijen vervangen
WAT: Afgelopen najaar is het plafond van de galerij van de 3de etage vervangen. Nu gaan ook de plafonds van de 1ste en 2e etage vervangen worden. Het plafond van de 4de etage is niet aan vervanging toe.
WAAROM: Deze plafonds zijn aan vervanging toe omdat er water achter het plafond is gekomen via de galerijvloer erboven (daarom niet nodig bij plafond 4de etage). Er is het risico dat deze plafonds naar beneden komen. Door nieuwe plafonds anders te monteren zal het voorkomen worden.
HINDER / OVERLAST: De plafonds moeten worden verwijderd en afgevoerd. Daarna moeten er gaten worden geboord voor het nieuwe plafond. Ook de tegels van de galerij boven het plafond moeten tijdelijk worden verwijderd.
Deze werkzaamheden zullen geluidsoverlast geven en hinder bij toegang van en naar appartementen.
WANNEER: Nog onbekend, maar waarschijnlijk op korte termijn.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
UPDATE 12 aug. 2023:
Werkzaamheden zijn van woensdag 23 tot en met vrijdag 1 september 2023.
VOOR MEER INFO ZIE ARTIKEL:
https://www.debergen5.nl/vernieuwen-plafonds-gallerijen-van-1e-en-2e-verdieping/
2. Herstel schade boeiboord onderdoorgang
WAT: Een van de voormalige huurders heeft voor zijn verhuizing een vrachtwagen gehuurd en die was te hoog voor de onderdoorgang. De vrachtwagen is tegen de onderdoorgang aan gereden aan de straatkant.
WAAROM: Er is schade zichtbaar die onder de verzekering valt.
HINDER / OVERLAST: De overlast zal beperkt zijn; werkers zullen aan de kant gaan als er een auto in of uit moet rijden.
WANNEER: Nog onbekend.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
3. Groot onderhoud lift (preventief)
WAT: Uit onderzoek blijkt dat er slijtage en ouderdom is in de liftonderdelen. De lift is nog veilig, maar zal op een onbekend moment ineens gaan uitvallen. De specifieke onderdelen hebben per definitie een besteltijd van minimaal 6 weken tot 3 maanden.
WAAROM: De eigenaren hebben in de vergadering besloten dat onverwacht uitval van de lift van meerdere weken of maanden niet aanvaardbaar is. Daarom is besloten om preventief alle versleten onderdelen te bestellen en te vervangen.
HINDER / OVERLAST: Voor het vervangen en vernieuwen van de verschillende onderdelen zal de lift minimaal 2 weken buiten bedrijf zijn.
WANNEER: Nog onbekend / zodra alle bestelde onderdelen geleverd zijn.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
UPDATE 22 aug. 2023:
uitvoering waarschijnlijk juni 2024 (of december 2023 als Liftservice Totaal voldoende extra medewerkers weet aan te trekken).
UPDATE 14 januari 2024:
uitvoering is vervroegd door uitvoerder Liftservice Totaal: vanaf 19 februari is de lift 1 tot 2 weken buiten gebruik. Dit is aangepast in de online agenda van de VvE. Zie ook dit artikel: Lift buiten gebruik: groot onderhoud.
4. Impregneren betonnen raamdorpels
WAT: Het onzichtbaar impregneren van betonnen raamdorpels (latijen) aan de buitenzijde van alle rechthoekige ramen, voorgevel en achtergevel.
WAAROM: De betonnen raamdorpels aan de buitenzijde van alle rechthoekige ramen (voorgevel en achtergevel) lekken een bepaalde stof die bijtend is op de ramen. De ramen worden daardoor op termijn grijs, wat niet af te wassen is. Door de dorpels te impregneren wordt het lekken van de bijtende stof voorkomen.
HINDER / OVERLAST: Er zal een hoogwerker bezig zijn aan de voorzijde en achterzijde van het pand. Sommige auto’s zullen enkele uren niet kunnen parkeren.
WANNEER: Nog onbekend.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
5. Reparatie schilderwerk
WAT: De kozijnen van de rechthoekige ramen aan de voorzijde/straatzijde van ons pand zijn ernstig slecht. Ze zullen moeten worden gerepareerd en/of geschilderd.
WAAROM: Tijdens de laatste algehele schilderbeurt twee jaar geleden zijn alle kozijnen van ons pand aan de buitenzijde geschilderd. Onder garantie zal de reparatie / het schilderwerk uitgevoerd worden.
HINDER / OVERLAST: Er zal een hoogwerker bezig zijn aan de voorzijde van het pand.
WANNEER: Nog onbekend.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
6. Vervangen kozijnen zijgevel
WAT: De drie kozijnen in de zijgevel zullen worden vervangen op kosten van de VvE. Een van de eigenaren heeft toestemming om (tegen meerkosten die door de eigenaar betaald worden) het raam te vergroten.
WAAROM: Het reinigen van deze ramen door de glazenwasser is zeer kostbaar geworden omdat er een speciale hoogwerker gehuurd moet worden en een vergunning aan de gemeente gevraagd moet worden voor elke reinigingsbeurt. We hebben uitgerekend dat het goedkoper is om eenmalig de kozijnen te vervangen door ramen die open kunnen zodat de bewoners zelf de ramen kunnen wassen (en er dus geen glazenwasser meer aan te pas hoeft te komen).
HINDER / OVERLAST: Voor een van de ramen zal een deel van de gevel uitgezaagd gaan worden. Voor dat zagen en het vervangen van de kozijnen zal een steiger gebouwd worden op het dak van de buren. De werkzaamheden zullen meerdere dagen duren, aan- en afvoer is via de lift en er zullen boor- en zaaggeluiden zijn door het hele gebouw.
WANNEER: Nog onbekend, waarschijnlijk dit najaar.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
UPDATE 22 aug. 2023:
uitvoering waarschijnlijk week 32 (11 t/m 15 september 2023).
7. Schilderen trappenhuis
WAT: Het schilderen van alle muren en plafonds in het trappenhuis.
WAAROM: Bij de laatste schilderbeurt (vlak voor de corona maatregelen) is ook het trappenhuis aan de binnenzijde geheel geschilderd. Tijdens de corona periode hebben alle deuren van het trappenhuis 24/7 open gestaan; dit heeft voor veel vochtoverlast gezorgd en daarmee zijn er veel zwarte vochtplekken ontstaan.
Het is ons bekend dat het trappenhuis een vochtprobleem heeft; daarom zitten er ook stickers op alle deuren van het trappenhuis om de deuren gesloten te houden. Lees hier meer over in dit artikel.
HINDER / OVERLAST: Het trappenhuis zal niet of slecht bereikbaar zijn vanwege trappen en schilders.
WANNEER: Nog onbekend.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
8. Herbestrating van parkeerterrein
WAT: De parkeerplaatsen van enkele appartementen zijn, na de bouw van de hellingbaan voor de parkeergarage van het hotel, erg scheef. Dit moet hersteld worden.
WAAROM: De scheve parkeerplaatsen kunnen alleen weer ‘recht’ gemaakt worden door het verloop van de parkeerplaats over meerdere tientallen meters te verdelen. Daarbij zal ca. een derde van het parkeerterrein moeten worden opgehoogd / her-bestraat.
PS: Dit is voor het Dagelijks Bestuur aanleiding om onderzoek te (laten) doen of ook de 3 waterkolken (putten) vervangen moeten worden, dan wel of het beter is om het gehele terrein te herbestraten. Ook zal onderzocht worden of (en zo ja, hoe) er aanpassingen voorbereid kunnen worden voor het opladen van elektrische auto’s. De onderzoeksresultaten zullen worden samengevat in een voorstel / voorstellen aan de Algemene Ledenvergadering om een besluit over te nemen.
HINDER / OVERLAST: Grote delen van de parkeerplaats zullen tijdelijk niet bereikbaar zijn.
WANNEER: Nog onbekend, maar in ieder geval pas ná de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering van februari 2024.
Zodra de data en tijden bekend zijn zal er een separaat bericht op deze site aangemaakt worden en zul je dan een vermelding vinden in de online agenda van de VvE.
‘Overige’
Daarnaast zijn er nog diverse kleinere zaken die spelen die niet of niet snel tot overlast zullen gaan leiden, maar wel (veel) werk zijn voor het Dagelijks Bestuur.
Een korte opsomming:
- nakijken / kitten boeiboord dak 4de etage
- schoonmaak kozijnen appartementen galerij-zijde
- voorbereiden Algemene Ledenvergadering 2024
- voortgang en begeleiding alle projecten
- updaten besloten website eigenaren (Google heeft aangepast, moet gecorrigeerd)
- updaten Google Drive Eigenaren / Dagelijks Bestuur
- FAQ website deBergen5.nl invulling geven
- etc.
Voor alle up to date afspraken en gebeurtenissen en planningen, zie ook de agenda van de VvE de Bergen V.
(disclaimer: we doen ons best om deze agenda zoveel mogelijk actueel te laten zijn)

